اخبار جهانخبر

هوش مصنوعی به دنبال حفاظت از اکوسیستم دریا

چیزنت نیوز | دانشمندان تصمیم دارند با کمک هوش مصنوعی یک کتابخانه مرجع از صدا‌های آبی را برای نظارت بر سلامت اکوسیستم های دریا و اقیانوس‌ها ایجاد کنند.

هوش مصنوعی به دنبال حفاظت از اکوسیستم دریا

پژوهشگران برای کمک به نظارت بر حیات دریایی، شناسایی گونه‌ها و حتی کشف گویش‌های منطقه‌ای یک ذخیره جهانی وسیع از صدا‌های آبزی را برنامه ریزی کرده اند. وب سایت‌های موجود مانند FishSounds و FrogID از قبل فهرستی از صدا‌های آبی را میزبانی می‌کنند.

امید است که یک پلتفرم واحد استفاده از هوش مصنوعی صدا‌های ناشناخته را شناسایی کند و در عین حال امکان نظارت بر سلامت صخره‌ها، اقیانوس‌های باز و اکوسیستم‌های آب شیرین را در اختیار دانشمندان قرار دهد. بر اساس این طرح افراد می‌توانند صدا‌های ضبط شده زیر آب خود را به اشتراک بگذارند.

کشف بیشتر در اکوسیستم دریا و اقیانوس‌ها با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به دنبال حفاظت از اکوسیستم دریا

دانشمندان هر ساله صدا‌های بیشتری را در اقیانوس ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های جهان ثبت می‌کنند. با این وجود، کارشناسان معتقدند صدا‌های بیش تری در انتظار کشف و شناسایی هستند. با گرد هم آوردن کتابخانه‌ای از صدا‌های ماهی، قورباغه و دیگر گونه‌های دریایی امید است که این کتابخانه به شناسایی لالایی‌ها و سرود‌های اکوسیستم‌های آبی کمک کند.

با کاهش تنوع زیستی در سرتاسر جهان و تغییر بیرحمانه وضعیت صوتی زیر آب توسط انسان ها، نیاز به مستندسازی، تعیین کمیت و درک منابع صدا‌های موجودات زنده زیر آب پیش از ناپدید شدن بالقوه آنان وجود دارد. در حال حاضر دست کم ۱۰۰ بی مهره و ۱۰۰۰ گونه از ۳۴۰۰۰ گونه ماهی شناخته شده در جهان مورد شناسایی قرار گرفته اند که از خود صدا منتشر می‌کنند.

نظارت بر سر و صدای زیر آب برای مطالعه تاثیر طوفان‌ها و چگونگی تغییر رفتار طعمه‌ها در نزدیکی شکارچیان و مستند سازی الگو‌های مهاجرت نهنگ‌های بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است. گفته می شود احتمالا هوش مصنوعی به کار رفته در کتابخانه جهانی بتواند به درک ترانه و معانی این آهنگ‌ها و مسائل بسیار دیگری کمک کند.

منبع: guardian

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا