اخبار جهانخبر

بازآفرینی سمفونی ناتمام بتهوون با هوش مصنوعی

موسیقی‌دانان سوئیسی با رهبری Guillaume Berney سمفونی ناتمام شماره 10 بتهوون، آهنگساز بزرگ آلمانی را در سالن کنسرت Lausanne، به وسیله هوش مصنوعی باز آفرینی می‌کنند.

طرفداران و متخصصین موسیقی کلاسیک همیشه می‌خواستند بدانند بتهوون پس از سمفونی بزرگ نهم خود چه قطعه‌ای می‌نوشت. تعدادی از موسیقی‌دانان و آهنگسازان این جسارت را به خرج دادند تا برخی از نوشته‌های قدیمی بتهوون که به اعتقاد آن‌ها اولین طرح‌های سمفونی بعدی او بود را تکمیل و تنظیم کنند.

سمفونی بتهوون با هوش مصنوعی بازآفرینی می شود

سمفونی بتهوون با هوش مصنوعی بازآفرینی می شود

حالا امسال، گروه ارکستر “Nexus” تصمیم گرفتند تا با استفاده از هوش مصنوعی قطعه‌ای چهار دقیقه‌ای به نام سمفونی “۱۰.۱ BeethovANN” ساخته و اجرا کنند. “برنی” در اولین اجرا به حاضرین گفت: استفاده از حروف بزرگ “ANN” در نام بتهوون یک اشتباه تایپی نیست و اشاره به “artificial neural network” به معنای شبکه‌ی عصبی مصنوعی دارد که به وسیله آن این قطعه ساخته شده است.

“کلمبو” که دانشمند کامپیوتر از دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان است الگوریتم خود را با استفاده از یادگیری عمیق ایجاد کرده است. یادگیری عمیق زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است و هدف آن آموزش نحوه “تفکر” به رایانه‌ها به وسیله‌ی مدل‌های مغز انسان یا شبکه عصبی مصنوعی است.
این برنامه نویس هوش مصنوعی برای تولید این قطعه که می‌تواند بخشی از سمفونی دهم بتهوون باشد، همه‌۱۶ کوارتت زهی بتهوون را به عنوان داده به رایانه داده و از آن خواست تا قطعه‌ای مشابه دست‌نوشته‌های پراکنده بتهوون که موسیقی‌شناسان معتقدند متعلق به یک سمفونی جدید است ایجاد کند.

الگوریتم های جدید هوش مصنوعی خلاقیت در هنر را از بین نمی برند

 

این برنامه‌نویس رایانه‌ای که نزدیک به یک دهه بر روی تولید قطعات موسیقی به وسیله‌ی یادگیری عمیق کار کرده است می‌گوید: استفاده از رایانه برای بازآفرینی قطعه‌ای که توسط یکی از نوابغ موسیقی جهان آغاز شده است باعث از بین رفتن فرآیند خلاقانه انسان نمی‌شود. او الگوریتم خود را ابزاری جدید برای بهبود فرآیند آهنگسازی و گسترش خلاقیت انسان می‌داند.

بیشتر بخوانید:

 

منبع: یاهو

چیزنت

پایگاه خبری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا