اخبار ایراناخبار جهانخبرسلامت

بازوی کمکی هوش مصنوعی تشخیص و درمان سرطان دهان

چیزنت‌نیوز | پژوهشگران دانشگاه شفیلد (University of Sheffield) و دانشگاه واریک (University of Warwick) انگلستان با همکاری دکتر علی خرم دانشمند ایرانی، عملکرد هوش مصنوعی را از طریق یادگیری ماشینی در تشخیص به موقع سرطان دهان بررسی کرده‌اند تا امکان نجات بیماران را افزایش دهند.

متخصصان حوزه پزشکی باور دارند که شاید هوش مصنوعی بتواند روش تشخیص سرطان دهان را متحول کند.

میزان ابتلا به سرطان‌های مربوط به دهان از جمله سرطان‌های دهان، زبان و لوزه طی دهه گذشته، تقریبا ۶۰ درصد افزایش داشته است. خطر ابتلا به این گونه سرطان‌ها، در اثر عواملی مانند مصرف الکل، افزایش سن، مصرف نکردن میوه و سبزیجات به اندازه کافی، مصرف تنباکو و عفونت ویروسی افزایش می‌یابد.

پژوهشگران، امکان تغییرات پیش از سرطان را با نشانگری موسوم به “دیسپلازی اپیتلیال دهان” (oral epithelial dysplasia) مورد بررسی قرار می‌دهند. از آنجا که نتیجه این روش در میان بیماران متفاوت است، نیاز به یک سیستم دقیق‌تر احساس می‌شود.

آن‌ها در نظر دارند تا یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی را با استفاده از نمونه‌های بافت دهان بیماران آموزش دهند تا بتواند به پزشکان کمک کند که تصمیمات بهتری برای درمان بیماران بگیرند.

دکتر خرم می‌گوید: طبقه‌بندی دقیق دیسپلازی اپیتلیال دهان، یک چالش تشخیصی مهم حتی برای متخصصان باتجربه شمار می‌رود. پس از بافت‌برداری ممکن است که پژوهشگران گوناگون، نظر متفاوتی در تشخیص داشته باشند. ارزیابی و طبقه‌بندی دقیق، موضوعی حیاتی در تشخیص سرطان دهان و تصمیم‌گیری برای درمان است و می‌تواند به جراح کمک کند تا بفهمد کدام بخش از بافت باید طی جراحی برداشته شود.

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی می‌توانند به بررسی بافت، تشخیص دقیق بیماری و درمان درست آن کمک کنند. اگرچه این موضوع تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است اما هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص سرطان دهان را متحول کند. پزشکان با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند ارزیابی دقیق‌تری از بیماری داشته باشند و موثرترین درمان را ارائه دهند. بدین ترتیب، امکان درمان افزایش می‌یابد و میزان نجات یافتن بیماران بالا می‌رود.

منبع: دیلی‌میل

0

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)

چیزنت

پایگاه خبری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا