اخبار جهانخبر

هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰؛ دستاوردها، الگوریتم های جدید، دیپ فیک و ربات ها

چیزنت نیوزدستاوردهای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ چشمگیر بود. انسان با فناوری های جدید به سوی رفاه بیشتر و زندگی سالمتر حرکت می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم به مهمترین دستاوردهای هوش مصنوعی در سال جاری نگاهی بیاندازیم.

الگوریتم GPT-3 ، شبکه پردازش عصبی آزمایشگاه OpenAI
الگوریتم GPT-3 ، شبکه پردازش عصبی آزمایشگاه OpenAI

1. الگوریتم GPT-3 در هوش مصنوعی

الگوریتم  GPT-2 یک شبکه پردازش عصبی است، توسط آزمایشگاه OpenAI توسعه یافت و خطرناک‌ترین الگوریتم جهان لقب گرفت.

حالا توسعه الگوریتم GPT-3 در سال ۲۰۲۰ قادر به تولید متنی تحسین‌برانگیز خواهد بود که از لحاظ درون‌مایه و سبک نوشتار، مسیر همان چند جمله محدود ابتدایی را ادامه می‌دهد. کار تا جایی پیش می‌رود که GPT-3 نقل قول‌هایی جعلی از آدم‌های مشهور می‌سازد.

بیشتر بخوانید:

تبدیل افکار به متن با هوش مصنوعی

نگرانی از غیرقابل پیش‌بینی بودن هوش مصنوعی

دستاوردهای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰

۲. مدل‌ها در سال ۲۰۲۰ بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند

هنگام آموزش دادن به یک شبکه، هر ۱۰۰۰ پارامتر بالغ بر یک دلار هزینه دارد. GPT-3 با ۱۷۵ میلیارد پارامتر، اکنون بزرگ‌ترین چیزی است که تا به  حال دیدیم. مدل‌های تازه‌ای همچون: Meena ،Turing-NGL ،DistilBERT  وBST 9.4B  با بیش از یک میلیارد پارامتر از راه رسیده‌اند. چنین اتفاقی نشان می‌دهد که ابزارهای تولید متن می‌توانند دقیق‌تر شده و کارکردهای بسیار بیشتری به خود بگیرند.

هوش مصنوعی در خدمت بشریت

۳. هوش مصنوعی در خدمت بشریت

هوش مصنوعی به‌دنبال حل مشکلات انسان است. تاشدگی پروتئین فرآیند فیزیکی است که در آن یک زنجیره پروتئین ساختار سه بعدی بومی خود را بدست می‌آورد. این  چالش عامل ایجاد بیماری‌های مختلف از سرطان گرفته تا کووید-۱۹است.

پژوهشگران «دیپ مایند» اعلام کردند که در سال ۲۰۲۰ پس از پنجاه سال، توانستند راه حلی برای این چالش با استفاده از هوش مصنوعی بیابند.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی چالش تاشدگی پروتئین ‌ها را حل کرد

چیزنت تی وی | ربات بخورید به‌جای قرص!

بسته پزشکی انگلیس برای تشخیص و درمان سرطان با هوش مصنوعی

دستاوردهای-هوش-مصنوعی-در-سال-۲۰۲۰
ربات‌ها در خدمت انسان‌ها

4. خدمت ربات‌ها به انسان در سال ۲۰۲۰

گاهی شاهد جایگزینی ربات‌ها و هوش مصنوعی در مشاغل انسانی بودیم، اما این ربات‌ها عمدتا چیزهایی مانند بازوهای رباتیک هستند که یا بهینگی کار را افزایش می‌دهند یا ظرفیت‌هایی را پر می‌کنند که در آن دسترسی کافی به نیروی انسانی نیست. در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش استخدام‌های متخصصان هوش مصنوعی و رباتیک بودیم. شرکت‌های بزرگ به همان اندازه که درحال سرمایه‌گذاری بر تکنولوژی هستند، به استخدام بیشتر نیروی انسانی می‌پردازند.

بیشتر بخوانید:

چیزنت تی وی | برگزاری رویداد در کرونا با این ربات ها!

تکینگی نزدیک است: زمانی که انسان فراتر از ذات خود می‌رود

ربات‌ها در فروشگاه‌ها همه کاره می‌شوند

دستاوردهای-هوش-مصنوعی-در-سال-۲۰۲۰
دیپ‌فیک

5. معجزه هـوش مصنوعی با دیپ‌فیک در سال ۲۰۲۰

هوش مصنوعی در قالب دیپ‌فیک، حقیقت را وارونه کرده است. دیپ‌فیک تکنولوژی‌ای نیست که از دل سال ۲۰۲۰ بیرون آمده باشد، اما امسال پیشرفت‌هایی ترسناک را پشت سر گذاشت. پژوهشگران ماساچوست توانستند یک ویدیوی دروغین بسازند که در آن، ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رییس جمهور آمریکا به یک سخنرانی متفاوت درباره فرود روی ماه می‌پرداخت و گفت که ماموریت آپولو به شکل فاجعه‌باری شکست خورده است!

نظارت بر هوش مصنوعی

۶. قانون‌گذاری و نظارت بر هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰

هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید برای بشر هرچقدر مفید باشد، اگر قوانین دقیقی بر آن وضع نشود می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری داشته باشد. از این‌رو، آدری آزولای، مدیرکل یونسکو درباره سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو در سال ۲۰۲۰ گفت: برای ما بسیار مهم است که افراد بسیاری بتوانند در این مشورت شرکت کنند تا صدای مردم سراسر جهان در فرآیند تهیه پیش‌نویس اولین ابزار قانونی جهانی در اخلاق هوش مصنوعی شنیده شود.

بیشتر بخوانید:

همکاری ایران و یونسکو در تدوین سند اخلاق هوش مصنوعی

قدرت هوش مصنوعی گوگل و نگرانی جهان از نبود نظارت بر آن

ائتلاف آمریکا و اروپا در مقابل چین در زمینه هوش مصنوعی


منبع: دیجیتال ترندز

0

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)

چیزنت

پایگاه خبری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا