اخبار جهانخبر

قدرت هوش مصنوعی گوگل و نگرانی جهان از نبود نظارت بر آن

چیزنت نیوزقدرت هوش مصنوعی گوگل به‌قدری بالاست که مایکروسافت و ام.آی.تی را پشت سر گذاشته است. حالا گوگل از خطرات نبود نظارت بر هوش مصنوعی می‌گوید.

در میان شرکت‌هایی که در هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، گوگل با قدرت در رتبه نخست تحقیقات است. در حال حاضر جایگاه دوم به دانشگاه استنفورد تعلق گرفت. شرکت هایی چون: ام.آی.تی و مایکروسافت در رتبه های سوم و چهارم هستند.

قدرت-هوش-مصنوعی-گوگل
گوگل در رتبه نخست تحقیقات هوش مصنوعی؛ بالاتر از مایکروسافت، IBM و فیسبوک

یکی از فعالیت های گوگل در زمینه هوش مصنوعی پیش‌بینی واکنش‌های مواد شیمیایی است. در حالی که گوگل در زمینه تحقیقات و استفاده از هوش مصنوعی در دنیا به یک شرکت پیشرو و پیشتاز تبدیل شده است. گوگل اخیرا تصمیم گرفت تا با انتشار گزارش هایی به صورت مداوم هم راستا با تحقیقات خود مردم را آگاه کند. از خطرات قطعی و یا احتمالی هوش مصنوعی آنقدر قدرت مند هستند که گوگل نتوانست آن را پنهان کند.

نبود نظارت جامع و پر قدرت بر هوش مصنوعی

مقامات گوگل می‌گویند در حال حاضر هیچ سازمان ناظری برای نظارت درست در زمینه تحقیقات و فعالیت در راستای هوش مصنوعی وجود ندارد. هوش مصنوعی و اینترنت اشیا که زمینه‌ساز انقلاب صنعتی چهارم هستند به حوزه‌ای راهبردی تبدیل شده است. هزینه های نظارت بر این مطالعات و فناوری ها بسیار زیاد است. از سوی دیگر هزینه های استفاده از هوش مصنوعی هم بالاست. بنابراین شرکت ها و مراکز اندک و با قدرت بالا می‌توانند از آن استفاده کنند.

هزینه بالا و دسترسی محدود به هوش مصنوعی باعث می‌شود این فناوری در اختیار همه قرار نگیرد. اگر هم در دسترس باشد سطح دسترسی و توانایی افراد و دولت ها متفاوت است.

بنابراین یکی از بزرگترین، تاثیرگذارترین و پیشروترین قدرت های جهان که هوش مصنوعی است، در دست عده بسیار کمی در جهان خواهد بود. پس آنهایی هم که این فناوری را در اختیار داشته باشند، هرطور که می‌خواهند بدون کمترین نظارتی می‌توانند با آن کار کنند.

منبع: کوارتز

چیزنت

پایگاه خبری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا