اخبار ایرانخبر

همکاری ایران و یونسکو در تدوین سند اخلاق هوش مصنوعی

چیزنت نیوز | پیش‌نویس سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی ایران بررسی شد.

این پیش‌نویس نخستین سندی است که در سطح بین‌المللی تهیه شده و قرار است پس از تصویب در کنفرانس آی‌تی یونسکو که در آبان ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، به پایه عمکرد نهادهای بین‌المللی، ایران و دیگر کشورها تبدیل شود.

مشارکت مردم جهان در تهیه سند اخلاق هوش مصنوعی

آدری آزولای، مدیرکل یونسکو درباره این سند پیش‌تر گفته بود: برای ما بسیار مهم است که افراد بسیاری بتوانند در این مشورت آنلاین شرکت کنند تا صدای مردم سراسر جهان در فرآیند تهیه پیش‌نویس اولین ابزار قانونی جهانی در اخلاق هوش مصنوعی شنیده شود.

بیست و چهار متخصص مشهور با تخصص‌های چند رشته‌ای در زمینه اخلاق هوش مصنوعی وظیفه تهیه پیش‌نویس سند اخلاق هوش مصنوعی را بر عهده داشتند.

اهمیت وجود سند اخلاق در حوزه هوش مصنوعی

تصویب سند اخلاق هوش مصنوعی طبیعتا در بسترسازی برای اخلاقیات حاکم بر کاربردهای هوش مصنوعی نقش مهمی دارد و تأثیرات زیادی بر عملکرد این فناوری در سطح ملی کشورها و نیز بین‌المللی خواهد داشت.

یونسکو بر این باور است که ما به یک ابزار جهانی در اخلاق هوش مصنوعی نیاز داریم تا این اطمینان حاصل شود که مسائل اخلاقی، اجتماعی و سیاسی،  هم در مواقع صلح و هم در شرایط فوق العاده مانند بحران بهداشت جهانی فعلی، مورد توجه قرار می‌گیرند.

سند مذکور دارای یک بخش مقدماتی و ۸ بخش رویه‌ای است که در مجموع توصیه‌های مرتبط با اخلاق هوش مصنوعی را در ۱۴۱ بند بیان کرده است. گروه مطالعات اخلاقی فضای مجازی قرار است پس از بررسی این سند، ایران نقطه نظرات انتقادی و پیشنهادی خود را نسبت به آن اعلام کند تا در نشست یونسکو مدنظر قرار گیرد.

مشورت متخصصان ایرانی به یونسکو در تدوین سند اخلاق هوش مصنوعی

از جمله حاضران در نشست بررسی سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو، مهدی خلیلی دانش‌آموخته دکتری فلسفه علم و فناوری دانشگاه شریف، ابوطالب صفدری دانش‌آموخته دکتری فلسفه علم و فناوری دانشگاه شریف و عضو اندیشکده مهاجر، سعیده بابایی دانش‌آموخته دکتری فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و پژوهشگر فلسفه و اخلاق فناوری، بهزاد خداقلی‌زاده دانش‌آموخته ارشد فلسفه علم شریف و عضو اندیشکده مهاجر و محمدمهدی نصر هرندی، مسئول گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی، بوده‌اند.

منبع: پژوهشگاه فضای مجازی

چیزنت

پایگاه خبری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا