رویداد

چالش هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر

چیزنت نیوز | رویداد علمی عصر داده‌ها و هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره برترین روش‌های هوش مصنوعی جهت پیش بینی تقاضای نفت در بازار انرژی از آذرماه آغاز به کار خواهد کرد.

رویداد علمی عصر داده‌ها و هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک رویداد علمی و چالشی است که از ماه جاری تا اسفندماه برگزار می‌شود.

محور این رویداد علمی «تحلیل و کاوش داده‌های کلان در حوزه بانکی و مالی و برترین روش‌های هوش مصنوعی جهت پیش بینی تقاضای نفت در بازار انرژی» تعیین شده است.

به برگزیدگان چالش هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر بیش از ۳۵۰ میلیون ریال جوایز نقدی اهدا و تاییدیه گواهی‎نامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز اعطا خواهد شد.

بر اساس اعلام دانشگاه امیرکبیر، علاقه مندان برای ثبت نام در این رویداد می توانند تا ۱۵ آذرماه از طریق نشانی الکترونیکی ai-challenge@aut.ac.ir اقدام کنند.

بخش‌های چالش هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر
نفت و گاز -پیش‌بینی تقاضای نفت در بازار انرژی
مراحل رقابت چالش هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر:

1- انجام پیش ثبت‌نام و ارسال فایل Team Description Paper (15-5 آذرماه)
2- در صورت تایید تیم، داده‌های مورد نیاز در تاریخ 23 آذرماه در اختیار تیم ها قرار می‌گیرد.
3- هدف از چالش پیش‌بینی مصرف یکی از مشتقات نفت در چند سال آینده است. شما فعالیت‌های زیر را انجام خواهید داد: (23 آذر تا 21 بهمن)

داده‌های مربوط به متغیرهای مؤثر بر مسئله را گردآوری کنید
مدل مناسب را تحلیل و بررسی داده‌ها را پیدا کنید
نهایتا مصرف نفت را در چند سال آینده پیش‌بینی نمایید
راهنمایی : مصرف نفت به خیلی عوامل بستگی دارد مثلاً دمای هوا، وضعیت اقتصادی و متغیرهایی مثل تولید ناخالص داخلی و هزینه‌های حمل و نقل، و میزان بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر. از وبگاه‌های زیر می‌توان به برخی از داده‌های این متغیرها دسترسی پیدا کرد

Statistical Review of Energy www.bp.com
Joint organization data Initiative www.jodidata.org


مالی و بانکی – نمونه‌گیری از داده‌های کلان مالی

تحلیل و کاوش داده‌های کلان یکی از چالش‌های بزرگ داده‌های بانکی و مالی است. برای حل این مشکل کاهش اندازه داده‌ها به کمک فنون نمونه‌گیری یکی از راه‌حل‌های غلبه بر محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین تحلیل سریع‌تر داده‌ها است. اما ارائه یک فن نمونه‌گیری به نحوی که الگوهای مهم موجود در داده‌ها را برای مسئله مورد نظر حفظ کند، یک چالش است.

مراحل رقابت چالش هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر:

1- انجام پیش‌ثبت نام و ارسال فایل Team Description Paper (15-5 آذرماه)
2- در صورت تایید تیم، داده‌های مورد نیاز در تاریخ 23 آذرماه در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد.
3- در این رقابت شرکت‌کنندگان باید موارد زیر را انجام دهند. (23 آذر تا 8 بهمن)

یک الگوریتم نمونه‌گیری از داده‌های بانکی ارائه دهند. (این الگوریتم باید نمونه‌ای از داده‌ها را انتخاب کند به نحوی که مشت نمونه خروار باشد!)

راهنمایی : نمونه‌گیری شما باید از نظر چولگی ،تقارن، تیزی و … به داده‌های اصلی نزدیک باشد.
بررسی و تحلیل خصوصیات الگوریتم پیشنهادی از منظر آماری یکی از نیازمندی‌ها خواهد بود. شرکت‌کنندگان گزارش نظری از این مرحله را برای داوری تهیه می‌کنند.
پیاده‌سازی الگوریتم نمونه‌گیری و ارسال آن برای تیم داوری (این پیاده‌سازی بایستی مبتنی بر یکی از زبان‌های سی، پایتون یا آر باشد).
شرکت‌کنندگان نتایج کد خود را روی داده‌های سری اول که توسط کمیته مسابقات ارائه می‌شود، استخراج کرده و برای کمیته مسابقات ارسال می‌کنند.

4- شرکت در جلسه توضیح راه‌حل در تاریخ 15-16 بهمن‌ماه
5- اختتامیه (5 اسفند)


منبع: دانشگاه امیرکبیر

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)

چیزنت

پایگاه خبری هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا